Monsterlijke kennismaking

Monsterlijke kennismaking!

In onze snel veranderende maatschappij blijkt het steeds belangrijker dat kinderen over vaardigheden beschikken die verder gaan dan het leren van de tafeltjes of het benoemen van de provincies van Nederland.

Daarom besteedt onze school veel aandacht aan het ‘leren leren’. De basis hiervan zijn 16 leerstrategieën. Hierbij ontdekken de kinderen welke manieren van leren er zijn en welke manier het beste bij hen past. Ze leren zichzelf beter kennen, plannen, evalueren, hun eigen werkplek organiseren, om hulp vragen, etc. Kortom: vaardigheden die de kinderen nodig hebben voor nu en in de toekomst.

Om deze moeilijke begrippen voor de kinderen begrijpelijk en visueel te maken, gebruiken we ‘monstertjes’. De monsters zijn allemaal ergens goed in en helpen de kinderen om de vaardigheden te leren of te versterken. De kwaliteiten van de monsters zijn afgeleid van de leerstrategieën. Als leerkracht brengen we deze vaardigheden bij de kinderen onder de aandacht. Doordat we werken met de monsters hebben de leerstrategieën een gezicht gekregen en zijn ze herkenbaar voor alle kinderen van groep 1 t/m 8. Er zijn 16 monsters, verdeeld in 5 kleurrijke families.

Het doel is uiteindelijk om de leerling zelf verantwoordelijk te maken voor zijn leervaardigheden. Het is belangrijk om situaties te creëren waarin leerlingen een bepaalde leerstrategie expliciet moeten gebruiken. Dit kan natuurlijk ook thuis, want leren doe je tenslotte ook buiten de schoolmuren. Kinderen die een leerstrategie nog onvoldoende onder de knie hebben, hebben de hulp van ouders of de leerkracht nog nodig. Hulp in de vorm van bv een stappenplan, een geheugensteuntje van ouders of een planbord. Naarmate het kind de leerstrategie beter gaat beheersen, is het belangrijk deze hulp langzaam af te bouwen.

Iedere periode (van vakantie tot vakantie) staat er 1 familie centraal. De familie die in die periode centraal staat wordt voorgesteld in de Windwijzer! 

Terug naar overzicht
Meerdere groepen

Knutselspullen gevraagd

Voor het nieuwe thema zijn wij op zoek naar de volgende ...

Meerdere groepen

Glazen potjes gevraagd

Om de komende weken mooie sfeerlichtjes te maken in de ...

Meerdere groepen

Kennismaken met de groene ...

De groene familie In de periode t/m de kerstvakantie staat ...

Meerdere groepen

Herinnering: maandag 21 ...

Gezien op de kalender! Zit uw kind in groep 7 of 8? Dan ...

Meerdere groepen

Bedankt I.V.N. hulpouders

De afgelopen week zijn alle groepen naar het i.v.n. gebouw ...

Meerdere groepen

Kennismaken met de gele ...

De gele familie  In de periode t/m de herfstvakantie ...

Meerdere groepen

Kinderpostzegelactie

ONZE LEERLINGEN OP PAD VOOR DE KINDERPOSTZEGELACTIE! Vanaf ...

Meerdere groepen

Week 39 bezoek I.V.N. groep ...

Woensdag 25 september gaan de kinderen van groep 7 naar het ...

Meerdere groepen

Week 38 bezoek I.V.N. groep ...

Woensdag 18 september gaan de kinderen van groep 6 naar het ...

Meerdere groepen

klank oo

hoeveel woordjes kent uw kind al met de klank oo? Deze ...

Meerdere groepen

I.V.N. bezoek; nog een paar ...

Fijn dat er al zoveel ouders hebben ingeschreven om mee te ...

Meerdere groepen

Herhaalde oproep! Hulp ...

Fijn dat er  zich al ouders  hebben ...

Meerdere groepen

de klank oo

De eerste twee weken zijn we bezig geweest met de ...

Meerdere groepen

letter m

De kleuters leren deze week de letter M. De kinderen mogen ...

Meerdere groepen

Hulp gevraagd I.V.N.bezoek 18 ...

In week 38 en 39, van 18 t/m 27 september, gaan de kinderen ...

Meerdere groepen

Even voorstellen juf Masha

Hoi allemaal, Sinds dit schooljaar werk ik weer op ...

Meerdere groepen

Even voorstellen!

Hallo, Sinds dit schooljaar werk ik op ma, do en vrijdag ...

Meerdere groepen

Spulletjes gevraagd

Voor de werkplek 'Doen en maken' zijn we voor het ...